sing

پایان نامه 

رشته : مدیریت 

چكيده:

برآوردها نشان مي دهد، مدت زماني كه در سازمانها صرف ارتباطات مي گردد بين 50/0 درصد تا 90/0 درصد دامنه تغيير دارد، و اغلب اعضاي سازمانها دست اندركار فرايند ارتباطند و پيوسته به كار جذب، ارزيابي و پخش و توزيع اطلاعات اشتغال دارند، و در اين راستا ارتباطات و چگونگي جهت گيري آنها به سمت اهداف سازماني از مسائل ضروري مورد توجه مديران است و اين توجه ناشي از ارتباط مؤثر با كاركنان و درك انگيزه هاي ارتباطي آنان، در توفيق مديران در دست يابي به اهداف طراحي شده سازمان عامل مؤثر است. ارتباطات از جمله موضوعاتي است كه در علوم رفتاري و رفتار سازماني از اهداف والايي برخوردار است و مي تواند در عملكرد مديران تأثير عمده اي داشته باشد (محسنيان راد، 1369، ص 247).

روش پژوهش حاضر توصيفي و از نوع پيمايشي است و جامعه آماري كاركنان و مدیران شرکت نفت به تعداد 300 نفر كاركنان و 14 نفر مدير داراي تحصيلات ديپلم تا فوق ليسانس در نظر گرفته شدند و تعداد نمونه به روش تصادفي طبقه اي 14 نفر از مديران به علت كمي شمارش گرديد و 169 نفر از كاركنان انتخاب گرديده است، ابزار پژوهش شامل دو پرسشنامه محقق ساخته بر مبناي چهار كاركرد ارتباطات رابينز بوده است.اعتبار پرسشنامه با استفاده از ضريب آلفاي كرونباخ براي مدير 95/0 صدم اعتبار پرسشنامه كارمندان 97/0 صدم تعيين گرديده است.براي تجزيه و تحليل سؤالات پرسشنامه علاوه آمار توصيفي، آزمون t دو گروه مستقل مورد استفاده قرار گرفت.

بیان مسئله :

با توجه به این كه ارتباطات سازمانی فرایندی محوری در تبادل اطلاعات بین اعضاء سازمان و بین سازمانی است و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می كند بنابراین یك ابزار موثر در هماهنگ سازی كاربرد اثر بخش منابع انسانی تلقی می شود و در سازمانهایی كه ارتباطات سازمانی به خوبی برقرار نشود آثار و تبعاتی را بدنبال خواهد داشت كه یكی از آنها می تواند در عملكرد مدیران موثر واقع شود. تحقیقات نشان می دهد كه بسیاری از تعارضهایی كه بین افراد یا كاركنان یك سازمان پیش می آید ناشی از ارتباطات سازمانی ضعیف و یا ارتباطات سازمانی ناقص است. زیرا افراد هفتاد درصد ساعات كارشان را بصورت نوشتن، خواندن، صحبت كردن و یا گوش دادن صرف ارتباطات سازمانی می كنند (رابینز ، 1998 . ص 310  ) .یكی از موانع اساسی عملكرد موفقیت آمیز یك گروه یا یك سازمان فقدان ارتباطات سازمانی اثر بخش است. اثر بخشی «ارتباطات» به دو دلیل برای مدیران اهمیت دارد. یكی آن كه مدیران كاركرد های مدیریت را بوسیله «ارتباطات» انجام می دهند و دیگر اینكه ارتباطات سازمانی امری حیاتی است كه مدیران قسمت اعظم وقت خود را صرف آن می كنند (ابستونروفریمن ترجمه اعرابی و پارسیان ، ص 111).

بنابراین «ارتباطات» اثر بخش لازمه اثر بخشی هر گروه و سازمانی است زیرا از جمله عوامل سه گانه ای كه به عنوان معیارها و مقیاسهای «اثر بخشی سازمانی» برشمرده اند مهارتهای ارتباطی مدیریتی، مدیریت اطلاعات و ارتباطات سازمانی می باشند (رابینز ترجمه کبیری ، 1376 . ‌ص 51).

هر یك از كاركنان سازمانها، بخصوص مدیران می دانند كه «ارتباطات سازمانی امری حیاتی» در هر  سازمان است و اثر بخشی سازمان (یعنی میزان تحقق هدفهای سازمانی) تا حد زیادی بستگی به اثر بخشی ارتباطات سازمانی دارد. اما كمتر كسی در فكر ایجاد محیطی است كه از نظر ارتباطات سازمانی اثر بخش باشد. لذا مسأله این پژوهش بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در عملكرد مدیریت در شرکت نفت و نهادهای تابعه می باشد. با این هدف كه با روشن شدن رابطه ارتباطات سازمانی با عملكرد مدیران در شرکت نفت و زمینه لازم برای توجه و اقدام جدی مدیران شرکت نفت و مسئولین بالاتر جهت اثر بخش ساختن ارتباطات سازمانی در سازمان مذكور فراهم آید تا از آن طریق عملكرد مدیران بهبود و افزایش یابد (طبری، 1380).

هدف پژوهش

هدف كلی: بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در عملكرد مدیران

اهداف جزئی:

1- شناخت نحوه افزایش كارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص کنترل رفتار سازمانی پرسنل .

2-  شناخت نحوه افزایش كارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص ایجاد انگیزه در پرسنل.

3- شناسایی نحوه افزایش كارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص بیان عواطف و احساسات ( روحیه پرسنل).

4- شناسایی نحوه افزایش كارایی مدیران و کارکنان شرکت نفت در خصوص انتقال اطلاعات به منظور تصمیم گیری در سازمان .

 اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

تحقیقات نشان داده است كه مدیران، حدود 50 تا 80 درصد از وقت خود را به نحوی صرف ارتباط با دیگران می نمایند البته این امر چندان هم دور از ذهن نیست، زیرا ایجاد ارتباط برای تمام فعالیتهای یك سازمان امری حیاتی است. بدون وجود یك ارتباط موثر، (مدیریت، عملكردها، نوآوری، درك نیازهای مشتری و برنامه ریزی امور جاری ) انجام نخواهد گرفت و یا بسیار ضعیف خواهد بود. در هر سازمانی بدون وجود ارتباطات سازمانی ایجاد هماهنگی بین واحدهای مختلف سازمان غیرممكن خواهد بود و مشكلات زیادی در انجام عملیات و برآوردن هدفهای سازمان و ارزشیابی فعالیت ها بوجود خواهد آمد.

ارتباطات سازمانی بعنوان فرایندی، محوری است كه در تبادل اطلاعات بین اعضاء سازمان و بین سازمانی موثر می باشد و تعاملات قسمتهای مختلف را برقرار می كند بنابراین یك ابزار موثر در هماهنگ سازی كاربرد اثر بخش منابع انسانی تلقی می شود.

در سازمانهایی كه ارتباطات سازمانی به خوبی برقرار نشود آثار و تبعاتی را بدنبال خواهد داشت كه یكی از آنها را می توان اختلال در عملكرد مدیران را نام برد لذا پژوهشگر در نظر دارد كه تاثیر ارتباطات سازمانی بر عملكرد مدیران را مورد سنجش قرار دهد .

قابل ذكر است كه از نتایج این پژوهش مدیران و كاركنان شرکت نفت و نهادهای وابسته، نظام آموزشی، دانشجویان رشته های علوم انسانی، مدیریت، بویژه مدیریت آموزشی بهره مند می گردند.

روش پژوهش

با استناد به هدف اصلی بررسی تاثیر ارتباطات سازمانی در عملكرد مدیران می باشد لذا روش تحقیق توصیفی پیمایشی بعنوان روش انتخابی تحقیق جهت نیل به این هدف مورد نظر بوده است .

جامعه آماری

جامعه آماری مورد پژوهش كلیه كاركنان ( منظور از کارکان کلیه افرادی که در بخش قسمت آموزش ، قسمت تحقیقات و قسمت مابع نیروی انسانی مشغول به فعالیت در این سازمان می باشند ) .

در این پژوهش با توجه به آمار تعداد افراد شاغل در شرکت نفت حجم نمونه انتخاب گردید بدین صورت كه از بین 15 نفر مدیر و 300 نفر كارمند كه مشغول به فعالیت در شرکت نفت می باشند حجم نمونه مورد نظر براساس جدول مورگان شامل 15 نفر مدیر و 169 نفر كارمند بطور تصادفی انتخاب گردیده است.


جهت مشاهده فهرست مطالب اينجا کليک کنيد

با کليک بر روي دکمه دانلود به صفحه پرداخت هدايت ميشويد و ميتوانيد با کليه کارت هاي بانکي پرداخت را انجام دهيد

پس از پرداخت به صفحه دانلود منتقل ميشويد و ميتوانيد همان لحضه فايل را دانلود کنيد

براي دانلود روي دکمه زير کليک کنيد

در صورت هرگونه مشکل در خريد با شماره 9343-902-0930 تماس بگيريد




مطالب مرتبط

Related Posts