مقاله معماری سه بعدی

مقاله معماری سه بعدی

رشته : معماری 

گرافيك سه بعدي يعني كه بايد در يك محيط سه بعدي شامل عرض (width) و عمق (depht) و ارتفاع (height) كار كنيد. صندلي ميز و ساختمان و هر چيز كه در اطراف ما هستند همگي سه بعدي هستند. در واقع گرافيك سه بعدي رايانه‌اي نوعي معرفي دو بعدي از يك دنياي سه بعدي مجازي و هستند براي توصيف اين حالت فرض كنيد كه با يك دوربين فيلمبرداري و ويدئوئي مشغول فيملمبرداري از اطراف اتاق هستيد. وقتي از دريچه دوربن به اطراف اتاق نگاه كنيد اشيا سه بعدي متعددي مشاهده مي كنيد اما وقتي فيلم ويدئوئي را روي دستگاه نمايشگر قرار مي دهيد با يك تصوير تخت و دو بعدي مواجه مي شويد كه معرف دنياي سه بعدي واقعي است. صحنه به خاط رنورها و رنگها و سايه‌هايي كه به آن صحنه زندگي و عمق سه بعدي مي دهند به صورت واقعي ظاهر مي شود. اگر همجنان يك صحنه دو بعدي است.

در گرافيك رايانه اي اشيا فقط در حافظه رايانه وجود دارند اما آنها فاقد هر نوع شكل فيزيكي مي باشند آنها فقط فرمولهاي رياضي هستند چون شايا خارج از رايانه وجود حقيقي ندارند لذا تنها روش براي ضبط آنها افزودن فرمولهاي بيشتر براي معرفي نورها و دوربين ها مي باشد.

پس از خلق و موقعيت دهي اشيا در صحنه مي توانيد مواد پيش تعريف شده را از كتابخانه مربوطه انتخاب نموده و به اشياء گوناگون نسبت دهيد. همچنين با استفاده از ويرايشگر مواد در برنامه max مي توانيد موارد دلخواهتان را بسازيد. هنگام ساخت مواد امكان كنترل و تغيير رنگ، درخشندگي و شفافيت وجود دارد. بعد از افزودن مواد به صحنه مي توانيد دوربين ها را ايجاد نموده و با استفاده از آنها صحنه را ضبط مشاهده نماييد با تغيير تنظيمات مشاهد دوربين مجازي ايجاد آثار زاويه گستر يا تمركز به داخل (zoomin) روي يك جزء كوچكتر به راحتي ميسر است موقعيت دهي به دوربين ها سبب افزايش حالت دراماتيك و يا واقعگرايي صحنه خواهد شد.